Omavalvonta

Lahden Diakoniasäätiön sr ylläpitämän Lahden Diakonialaitoksen sosiaalipalvelujen omavalvonta ja omavalvontaohjelma perustuvat sosiaali- ja terveydenhuollosta annetun lain (612/2021) sekä niiden valvonnasta annetun lain (741/2023) mukaisiin velvoitteisiin.

Omavalvonnalla tarkoitetaan palveluntuottajan toteuttamaa suunnitelmallista laadunhallintaa, jolla varmistetaan palvelujen asianmukaisuus, laatu ja asiakasturvallisuus.

Lahden Diakonialaitoksella sosiaalipalvelujen omavalvonta koskee ikäihmisten ympärivuorokautista palveluasumista ja kuntouttavaa työtoimintaa. Omavalvonnan tarkoituksena on varmistaa laadultaan korkeatasoiset, turvalliset ja yhdenvertaiset palvelut kaikille asiakkaille sekä niiden jatkuva seuranta ja kehittäminen.

Omavalvonnan perustana ovat lakien ja sopimusten mukainen toiminta, jossa palvelussa mahdollisesti ilmenevät epäkohdat ja riskit pyritään ennakoimaan ja tunnistamaan aktiivisesti sekä korjaamaan asianmukaisesti ja viiveettä. Omavalvonta on kiinteä osa laitoksen toiminnan johtamista ja kehittämistä sekä käytännön palvelutoimintaa yksikkötasolla. Siksi myös jokaisella työntekijällä on merkittävä rooli omavalvonnan seurannassa ja toteuttamisessa sekä vastuu oman toimintansa laadusta. Omavalvontaa toteutetaan jatkuvasti osana päivittäistä toimintaa.

Tässä omavalvontaohjelmassa, joka on laadittu vuosille 2024–2025, kuvataan Lahden Diakoniasäätiön omavalvonnan lähtökohdat, tavoitteet ja toteutus sekä omavalvonnan seuranta, arviointi ja kehittäminen.

Omavalvontaohjelma, yksikkökohtaiset omavalvontasuunnitelmat ja omavalvontaohjelmaan liittyvät havainnot sekä kehittämistoimet julkaistaan laitoksen nettisivuilla.

Voit tutustua omavalvontaohjelmaamme tästä linkistä: omavalvontaohjelma