”Nyt on ollut seuraa ja ohjelmaa”

”Nyt on ollut seuraa ja ohjelmaa!” toteaa tammikuussa 2023 Lahden Diakonialaitoksen Tammipuiston senioriasuntoihin muuttanut Helena Mannonen. Helena kertoo halunneensa Tammipuistoon palveluiden lähelle ja toisten ihmisten seuraan.

Helena Mannonen muutti asumaan Tammipuiston senioriasuntoihin tammikuussa 2023.

Muutto Tammipuistoon oli sujuva: ensikohtaaminen Dilan henkilökunnan kanssa oli mutkatonta ja lämminhenkistä. Helenan poika auttoi muutossa.

Helena kertoo nauttineensa luonnosta, joka ympäröi Dilakorttelia. Korttelissa järjestetään Lahden Diakonialaitoksen toimesta säännöllisesti erilaisia tapahtumia ja ohjelmaa, jotka mahdollistavat mukavan yhdessäolon. Helena kertoi osallistumisestaan Stoorin työpajanuorten ohjaamiin viriketuokioihin joka tiistai ja perjantai: ”Nuoret ovat aitoja ja reippaita. Heidän kanssaan on mukavaa olla. Näin he tottuvat meihin ikäihmisiin ja me ikäihmiset tapaamme nuoria”.

Suomen Diakonialaitoksen opiskelijat ovat kohdanneet Tammipuiston asukkaita torstaisin ja näissä tilaisuuksissa Helena on myös ollut mukana: ”Niistä niin tykkään, opiskelijat kohtelevat aikuisina ja se on hienoa”, kertoo Helena. Ohjelmassa on ollut myös ehtoollishetkiä ja mummu-balettia.

Helena myös iloitsee siitä, että Tammipuiston asukkaiden yhteiskäytössä on sauna ja kerroksissa yhteistilat parvekkeineen sekä vaatteiden pesutilat. Helenasta on hienoa, kun pyykinpesu on helppoa ja sauna on lähellä.

Tammipuiston senioriasumiseen sisältyy aina asukkaan asumista helpottava palvelukokonaisuus. Palvelupaketti sisältää lounaan päivittäin ravintola Kivessä (samassa rakennuksessa asuntojen kanssa), asunnon siivouksen joka toinen viikko ja mahdollisuuden osallistua fysioterapeutin ohjaamaan liikuntaryhmään kerran viikossa. Helenalle ruoka maistuu: ”Ruoka on maukasta ja monipuolista”, hän kertoo. Lihasvoimaa Helena käy fysioterapeutin ohjaaman liikuntaryhmän lisäksi vahvistamassa kuntolaitteilla, jotka ovat asukkaiden vapaassa käytössä.

Asukkailla on mahdollisuus vuosittain vastata asiakastyytyväisyyskyselyyn. Asiakaskysely on tärkeä mittari, halutessamme Dilassa mitata omaa onnistumistamme merkityksellisen palvelukokemuksen tarjoamisessa. Kyselyn avulla voimme kehittää toimintaamme. Helena kertoo vastanneensa kyselyyn: ”Totta kai vastasin, kuuluu asiaan.”

Me Dilassa uskomme, että merkityksellinen palvelukokemus syntyy vuorovaikutuksesta asiakkaan ja palvelun tarjoajan välillä. Jokainen kohtaaminen on aina ainutlaatuinen. Merkityksellinen palvelukokemus vaikuttaa parhaimmillaan kokonaisvaltaisesti ihmisen laadukkaaseen arkeen ja elämään. Helena kertoo, että ystävällisyys ja välittäminen ovat hänelle tärkeitä asioita ja nämä toteutuvatkin arjessa. ”Täällä on seuraa, ympäristö on kodikas, siisti ja turvallinen. Henkilökunta on ystävällistä. Mikäs on ollessa valmiissa,” Helena kertoo.

Helenan kohtaaminen oli itsellenikin merkityksellistä. Hänen kanssaan keskustellessa tuli olo, että itse sain enemmän kuin pystyin antamaan. Elämänkokemus ja viisaus näkyi ja huokui Helenasta. Mukava yhteinen hetki.

Teksti ja kuva: palvelujohtaja Kati Lampén