Hämeen malli

Mistä on kyse?

Hämeen malli – vaikuttavuutta työ- ja koulutuskokeiluihin

Hämeen malli –hankkeen avulla pyrittiin ratkomaan Hämeen alueen työttömyystilannetta kehittämällä uutta työ- ja koulutuskokeilumallia.  

Kehittämis- ja pilotointityössä uudelleen muotoiltiin työ- ja koulutuskokeiluprosesseja selkiyttämällä työnantajan, työkokeilijan ja työyhteisön jäsenten roolia prosessissa. Toiseksi pilotoitiin mentorointimallia ja kolmanneksi kehitettiin työkokeiluista viestimistä uudella ja ennakkoluulottomalla tavalla. Lisäksi hankkeessa asemoitiin työ- ja koulutuskokeilujen roolia ja toimivuutta uudessa työllisyyspalveluiden kokonaisuudessa TE-palveluiden siirtyessä kuntien vastuulle (TE2024-uudistus). Hankkeessa pilotoitiin myös työ- ja koulutuskokeiluiden opinnollistamista sekä kehitetään tulevaisuusvalmennusta.

Materiaalit

Täältä löydät Hämeen malli -hankkeen julkaisut ja materiaalit. Hankkeen tavoitteena oli kehittää erityisesti työ- ja koulutuskokeiluiden vaikuttavuutta sekä tukea osallistujien työ- ja toimintakykyä. 2,5 vuoden toimintakauden aikana tavoitimme n. 300 henkilöasiakasta, teimme yhteistyötä alueen yritysten ja työllisyystoimijoiden kanssa sekä kehitimme keinoja työkokeilun onnistumisen varmistamiseksi.

Tulevaisuusvalmennus
Tulevaisuusvalmennuksen työkirjan tarkoituksena on herätellä ja innostaa osallistujaa pohtimaan omaa tulevaisuuttaan, vahvuuksiaan, tavoitteitaan sekä tukea häntä matkalla kohti tulevaisuuden työelämää. Työkirja on tarkoitettu erityisesti työikäisten kanssa työskenteleville ammattilaisille, valmentajille, ohjaajille ja niille, jotka pohtivat työllistymiseen tai opintoihin liittyviä teemoja osana työtään.

Mentorointi osana työkokeilua
Mentorointimallin taustalla on ajatus siitä, että yksi keino onnistuneeseen työkokeiluun on nimetä työkokeilijalle mentori työpaikalta. Mentori kulkee työkokeilijan mukana työkokeilun ajan, he tapaavat säännöllisesti ja seuraavat työkokeilun etenemistä yhteisesti sovittujen tavoitteiden mukaisesti. Mentorointimalli sisältää kuvauksen mentoroinnista, ohjeistuksen mentoroinnin järjestämiseen sekä tietoa ja vinkkejä työkokeiluun liittyen.

Vieraskielisten tukeminen
Vieraskielistä työkokeilijaa tukemaan on kehitetty ja koottu kattava materiaalipaketti, joka sisältää mm. printattavia infopaketteja ja tehtäviä ohjaajalle, opettajalle ja työssäkotoutujalle, havainnollisen työkalun, jolla tutkia tietyn työtehtävän kielitaitoedellytyksiä sekä tekoälyavusteisia simulaatioita.

Opinnollistaminen osana työkokeilua
Opinnollistaminen työkokeilussa tarkoittaa sitä, että työssä tai työvaltaisessa ympäristössä hankittu osaaminen tunnistetaan vertaamalla sitä tutkinnon perusteisiin. Kun osaamista on riittävästi, se osoitetaan suorittamalla näyttö käytännön työtehtävissä. Materiaaleista löydät ohjeet opinnollistamisen toteuttamiseen työkokeilussa sekä case-esimerkin opinnollistamisesta puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalta.

Koulutuskokeilut
Koulutuskokeiluihin liittyen materiaaleista löytyy kuvaus hankkeessa pilotoidusta ”walk-in-mallista”.

Materiaalit ovat vapaasti hyödynnettävissä.